RAS: Okončati štrajk, ili je odlazak Fijata iz Srbije sve izvesniji!

Fijat je veoma značajna kompanija za srpsku privredu i radnici bi trebalo što pre da okončaju štrajk, kako bi se došlo do kompromisnog rešenja, izjavio je konsultant za investicije u Razvojnoj agenciji Srbije Jovan Miljković.

Stručnjak RAS-a je rekao Tanjugu da bi eventualni odlazak Fijata iz Srbije bio najgori mogući scenario, s obzirom na značaj te investicije.

– To bi bilo najgore moguće rešenje. Fijat je naš jedini proizvođač automobila i jedini proizvođač automobila u ovom delu Evrope, ali i kompanija koja generiše jako veliki ekonomski efekat, ne samo za Kragujevac već i celu državu – naglasio je Miljković.

On je rekao da je Fijat najveći investitor u prerađivačkoj industriji, najeći investitor u automobilskoj industriji, kao i naš najveći izvoznik.

Fijat je, navodi, važan i za smanjivanje spoljnotrgovinskog deficita, kao i zaposlenost pošto vezuje veliki broj dobavljača, ali i dalje privlačenje stranih investicija.

– Skoro 7. 000 radnih mesta je kod direktnih dobavljača Fijata, a ti dobavljači imaju svoje dobavljače i da je sigurno blizu 10. 000 radnih mesta direktno ugroženo ovim štrajkom – naveo je Miljković.

Oni sada, prema njegovim rečima, nemaju sta da rade i bilo bi najbolje rešenje da se do dogovora dođe što je pre moguće i da se prekine štrajka kako bi krenula proizvodnja.

Država u takvoj situaciji, kaže, može da se postavi kao medijator, što ona sada i radi, kako bi pomogla da se dođe do konsenzusa oko predmeta spora.

Država je, podseća Miljković, vlasnik Fijata (Fijat – 67 odsto, država 33 odsto) i da je u interesu države da Fijat radi u što većem kapacitetu.

On ističe da je ova kriza u Fijatu eskalirala prilično brzo i da joj se još ne vidi kraj, što sve stvara negativne efekte po poslovanje te kompanije u Srbiji, ali i po markoekonomske pokazatelje države.

– RAS je veoma zabrinuta zbog ove situacije i trebalo bi da se uradi sve što je moguće da ne dođe do najgoreg scenarija – da Fijat ode iz Srbije – naveo je.

Dodaje da svaka kompanija ima svoju politiku rešavanja štrajkova i radničkog nezadovoljstva i da je zato najbolje takve situacije rešavati putem kolektivnih ugovora sa reprezentativnim sindikatima.

– Ako su sindikati bili svesni da će do toga da dođe (da poslodavac tokom štrajka ne pregovara sa radnicima) onda štrajk i nije bio najbolje rešenje – rekao je Miljković. Sada je, ističe, naročito osetljiv trenutak za štrajk, s obzirom da Fijat izbacuje novi model 500 L.

Na pitanje da prokomentariše medijske navode da bi Fijat mogao da preseli proizvodnju iz Kragujevca u svoju fabriku u Poljskoj, Miljković navodi da takav eventualni potez italijanskog proizvođača automobila ne bi bio ekonomski opravdan, kao i da bi trebalo videti i da li je tako nešto moguće na osnovu ugovora o zajedničkom ulaganju.

– Mene zaista čudi podrška koja stiže od sindikata iz drugih zemalja, da radnici u Kragujevcu istraju u svom štrajku, iz prostog razloga što je jedini njihov interes da što više posla dođe kod njih, a ne da ostane u Srbiji – rekao je on.

Kada je reč o stranim investitorima koji su u Srbiji dobijali podsticaje i drugu pomoć da otvore fabrike, pogone i slično u našoj zemlji, Miljković je rekao da država može da utiče u slučaju eventualnih problema, ako investitor nije ispunio obaveze iz ugovora o podsticajima.

On je istakao da do takvih situacija, ipak, ne bi trebalo da dolazi, jer je cilj Srbije da se predstavi kao što bolja destinacija za ulaganje, a ovakve vesti, kao ove o dešavanjima u Fijatu, tome ne idu na ruku.

Predstavnici Vlade Srbije i italijanske FIAT grupe su 2008. godine potpisali u Beogradu Ugovor o zajedničkom ulaganju u kragujevačku fabriku Zastava u ukupnoj vrednosti od oko 950 miliona evra.

U Palati Srbija ugovor su potpisali potpredsednik Vlade Srbije i ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić i predsednik FIAT grupe Serđo Markione.

TPKNEWS/Tanjug

PROČITAJTE JOŠ
loading...
Close